NUDGED BY NOSE
Nudged by nose is het verhaal van een bijzonder vogelhuisje – gevuld met citroengeurkorrels en afgesloten voor vogels – dat werd opgehangen rondom ondergrondse afvalcontainers. Onbewust gingen wijkbewoners zich schoner gedragen door de frisse geur die werd verspreid.
‘‘EEN POSITIEVE MANIER VAN NUDGEN MET EEN UNIVERSELE TAAL DIE IEDERE WIJKBEWONER MET WELKE CULTURELE ACHTERGOND DAN OOK SPREEKT.’’
Aanleiding
Bijgeplaatst afval rondom ondergrondse containers zorgt voor een verloederd straatbeeld en trekt nog meer asociaal gedrag aan (broken window theory). Dat probleemgedrag komt de leefbaarheid in wijken niet ten goede.
Oplossing
Om deze vicieuze cirkel te doorbreken, ontwikkelden we een innovatieve afvaloplossing op basis van geur:
- Reuk is ons sterkste zintuig. Het brein verwerkt geur in hetzelfde gebied als emoties, daardoor is onze reukzin nog meer dan andere zintuigen met emotie verbonden.
- De geur van citroen associëren we met schoon. In eerder onderzoek van Radboud Universiteit is aangetoond dat het verspreiden van citroengeur in een treincoupé zorgde voor een sterke afvalreductie.
- Met geur is de consument te sturen. Geurmarketing is een beproefde manier om koopgedrag te stimuleren. Denk aan de lucht van versgebakken brood in de supermarkt.
We ontwikkelden een innovatief vogelhuisje, afgesloten voor vogels en gevuld met citroengeurkorrels die ongemerkt een frisse geur verspreidden. Een positieve manier van nudgen met een universele taal die iedere wijkbewoner met welke culturele achtergond dan ook spreekt.
Experiment
De vogelhuisjes werden opgehangen in de Eindhovense wijk Oud Woensel, een wijk waar meer dan de helft van de bewoners een migratieachtergrond heeft en eerdere afvalboodschappen weinig tot geen effect hebben gehad. De resultaten van het experiment
- Minder bijgeplaatst afval rondom ondergrondse containers (daling van 13% bijonderzoeksgroep ten opzichte van stijging van 214% bij controlegroep).
- Minder zwerfafval in de wijk (daling van 24% bij onderzoeksgroep ten opzichte van stijging van 40% bij controlegroep).
- Schoonbeleving van onvoldoende naar voldoende.
- Media-aandacht (buitenlands, landelijk en regionaal) voor de positieve gedragsverandering, Nudge van het Jaar 2021, Esprix award 2021.